Udgivet i Skriv en kommentar

Patek Philippe Nautilus 5980/1A-001

Patek Philippe Nautilus 5980/1A-001
Klik på billedet for at se flere i fuld opløsning


Det ikoniske Patek Philippe Nautilus 3700 så dagens lys i 1976, som et modspil til Audemars Piguet’s Royal Oak 5402, som udkom 4 år tidligere. Begge ure blev designet af Gerald Genta og talrige ure baseret på det velkendte og unikke design, er sidenhen blevet udgivet i en lind strøm med varierende succes.

Den nu udgåede Patek Philippe Nautilus 5980/1A-001, er et enestående godt eksempel på hvordan en nyfortolkning af det oprindelige design skal skrues sammen. Designet er velkendt, men alligevel også radikalt anderledes end det oprindelige Nautilus 3700. Uret er udstyret med et automatisk og integreret kolonnehjulsstyret kronograf værk. Trykknapperne til kronografen er placeret på traditionel vis på hver side af kronen og aflæsningen af denne sker kl. 18 på nederste halvdel af urskiven. Designet fremstår nytænkende, helstøbt og helt som sit eget, og således ikke blot som endnu en nyfortolkning af et ikon. Uret holder den sædvanlige høje standard for Patek Philippe. Der er kredset for alle detaljer fra inderst til yderst. Urkassen og den integrerede lænke er et helt kunstværk i sig selv.

Det var næppe tilfældigt at Patek Philippe valgte at introducere deres nye automatiske kronografværk med Nautilus 5980/1A-001 i 2006, 30-års dagen, for Nautilus 3700. Uret er allerede en klassiker og det forstår man godt. Spørgmålet er om det ikke også har potentialet til at blive et ikon…
 

Se udvalget af: Patek Philippe ure til salg

Historien om: Patek Philippe

Se: Bloggen om ure

Yderligere info findes her: Patek Philippe
 

Udgivet i Skriv en kommentar

Richard Mille RM010

Richard Mille RM010
Klik på billedet for at se flere i fuld opløsning

Er der altid en plausibel forklaring på at et ur er eftertragtet, grænsende til massehysteri blandt ur-freaks? Et eksorbitant prisskilt på et Richard Mille ur, sætter en naturlig begrænsning for massehysteriet, men mekanismerne må vel være de samme, med en mere prisoverkommelig og eftertaget Rolex sportsmodel?

Hvorfor bliver et ur eftertragtet og jaget blandt samlere? Skyldes det designet, urværket, mærkets historie eller noget andet, som er direkte relateret til uret? Eller skyldes det en form for lemminge-effekt, skudt i gang af et kløgtigt team af marketingfolk?

Som jeg har oplevet det flere gange både før og efter, at jeg tog kærligt imod Richard Mille RM010, havde jeg en fornemmelse af at have noget ganske særligt i mine hænder. Måske lidt ligesom med Gollum og Ringen fra “Ringenes Herre”, men forhåbenligt i en light udgave… Nu var spørgsmålet om jeg var offer for lemminge-effekten eller om der lå mere bag?

Designet er unikt og umiskendeligt Richard Mille. Urkassen har med sit buede design, der smyger sig omkring håndleddet, helt sikkert kostet mange penge både at udvikle og producere. Det skeletterede urværk med urskive og bagkasse af safirglas er også rigtig imponerende, unikt og flot forarbejdet. Sagen er blot den, at både urværket og forarbejdningen af dette, findes flottere og mere raffineret fra andre producenter til en langt lavere pris, både købt fra ny, men i særdeleshed købt brugt.

Jeg er stadig meget begejstret for RM010 og det skyldes nok i virkeligheden den unikke kombination af det hele og det faktum, at det ikke minder om noget andet ur. Der hviler dog ikke længere den særlige aura over mærket. Jeg må nok sande at det eftertragtede element ved uret og Richard Mille, nok i ligeså høj grad skyldes en gennemtænkt og veltilrettelagt markedsføring.
 

Se udvalget af: Richard Mille ure til salg

Se: Bloggen om ure

Yderligere info findes her: Richard Mille
 

Udgivet i Skriv en kommentar

Audemars Piguet Royal Oak Carbon Diver

Audemars Piguet Royal Oak Carbon Diver
Klik på billedet for at se flere i fuld opløsning



Det var lidt af et sats, da Audemars Piguet i 1972 lancerede det oprindelige Royal Oak, designet af Gerald Genta. Designet var både anderledes og revolutionerende og ikke nok med det; uret med den integrerede lænke var lavet i stål, med et prisskilt matchende et guld ur. Uret blev ikke nogen øjeblikkelig salgssucces, men med tiden og den dag i dag, er Royal Oak og viften af modeller, nærmest synonym med Audemars Piguet.

Det er blevet til talrige Royal Oak modeller gennem årene og desværre også en del overflødige ure, som ikke har bragt andet nyt end endnu en ny skivevariation, som til forveksling ligner noget man har set før fra samme firma. Ind imellem rammer de dog plet og skaber noget der på den ene eller anden måde er både anderledes og revolutionerende, som den oprindelige Royal Oak var det i sin tid. Carbon Diver’en er et enestående godt ekempel på dette. Anerne fornægter sig ikke, og den unikke kombination af urkasse i sort/grå carbon, lünette i sort keramik og den sorte gummirem, får en til at tænke at den lille Royal Oak endelig har fået sig en storebror.

At de har formået at fremstille en urkasse i carbon i den kvalitet og finish, er lidt af en bedrift. Materialet er meget let og føles meget behageligt på håndleddet og marmoreringerne, som fremkommer under fremstillingsprocessen, changerer smukt i lyset og fascinerer beskueren gang på gang. Produktionen er både meget vanskelig og stærkt begrænset og marmoreringerne er unikke for hver enkelt urkasse. Der er næppe produceret særlig mange eksemplarer af den nu udgåede Carbon Diver.

Som altid med ure i denne klasse, er billeder og tekst en ringe substitut for hvordan de opleves i virkeligheden…
 

Se udvalget af: Audemars Piguet ure til salg

Historien om: Audemars Piguet

Se: Bloggen om ure

Yderligere info findes her: Audemars Piguet
 

Udgivet i Skriv en kommentar

Patek Philippe udstilling i København

Jeg følte mig som et lille barn i en kæmpe legetøjsbutik, da Hvelplund i går bød velkommen til deres imponerende Patek Philippe udstilling, der løb af stablen tirsdag og onsdag i Moltkes Palæ i indre København.

Som inkarneret ur-entusiast med et tikkende hjerte for Patek Philippe’s mange fantastiske kreationer, var det svært ikke at lade sig rive med af begejstring. Udvalget af modeller var righoldigt og opgivet til hele 150 stk. af arrangørerne. Flere af nyhederne havde heldigvis fundet vej til glasmontrene i det stemningsfulde og sobre Moltkes Palæ. Atmosfæren var afslappet og imødekommende og jeg fik rig mulighed for at fotografere og kigge nærmere på herlighederne.

Patek Philippe udstilling i København
Klik på billedet for at se flere i høj opløsning













Det meget omdiskuterede pilotur ref 5524, delte montre med et par manuelle ref 5170 kronograf ure, med henholdsvis hvid og sort skive. Ref 5524 overraskede positivt, selvom det lettere rustikke udtryk i mine øjne stadig kræver lidt tilvænning. Den velkendte Patek Philippe konservatisme, kombineret med et frisk pust i form af en blank sort skive, var rigtig vellykket på ref 5170. Der var en hel montre spækket med Nautilus ure, herunder den nye ref 5990 med kronograf og GMT visning. Det er lykkedes Patek Philippe på fornemmeste vis at udforme knapperne til styringen af GMT funktionen, så de virker som en naturlig erstatning af Nautilus kassens venstre flange. Et utroligt lækkert såkaldt “sports-ur”. Den noget mere elegante, og for mit vekommende velkendte nyhed, ref 5960 i stål med samme kronograf-værk, men med årskalender, var at finde i en montre med mere komplicerede modeller. Et ur som virkelig overrasker positivt, når man ser og fornemmer kvaliteten i virkeligheden. Sidst men bestemt ikke mindst, bød ref 5270 med kombinationen af det nye manuelle in-house kronograf-værk og evighedskalender, op til dans. Jeg har et lidt anstrengt forhold til skive designet på flere af de tidligere 5270 modeller, men med denne var jeg bjergtaget af hele uret som helhed.

Mit tikkende ur-hjerte håber, at der i fremtiden kommer flere udstillinger af denne slags.
 

Se udvalget af: Patek Philippe ure til salg

Historien om: Patek Philippe

Se: Bloggen om ure

Yderligere info findes her: Patek Philippe